16.02.2005
Na lotnisku w Radawcu niedaleko Lublina zameldowała się już część załóg, które od środy, 16 lutego przystąpią do rywalizacji w 39. Lubelskich Zimowych Zawodach Samolotowych.
Jedyna w świecie tego typu zimowa impreza w sportach lotniczych ma już wieloletnią tradycję. Idea zawodów w okresie uważanym za martwy dla sportowego latania zrodziła się na początku lat trzydziestych w gronie członków Lubelskiego Klubu Lotniczego i Klubu Lotniczego Podlaskiej Wytwórni Samolotów w Białej Podlaskiej.
Pierwsze Lubelsko – Podlaskie Zimowe Zawody Lotnicze zorganizowano na przełomie stycznia i lutego 1931 roku na fabrycznym lotnisku Zakładów Mechanicznych “E.Plage i T. Laśkiewicz” w lubelskiej dzielnicy Bronowice. Dziewięć załóg z Warszawy, Krakowa, Lwowa, Lublina i Białej Podlaskiej na samolotach zaopatrzonych w narty wystartowało na trasy Lubelszczyzny i Podlasia.
Wśród startujących byli m.in. znany konstruktor samolotów i lotnik Stanisław Wigura, Zygmunt Puławski czy rektor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych Tadeusz Pruszkowski. Pierwszymi zwycięzcami zostali pilot Kazimierz Chorzewski z nawigatorem Kazimierzem Twardowskim z Aeroklubu Akademickiego we Lwowie.
Kolejna impreza mająca się odbyć w Białej Podlaskiej nie doszła do skutku z braku funduszy, ale zachowując numerację 3. Lubelsko-Podlaskim Zawodom Lotniczym nadano znaczącą oprawę a patronat nad nimi objął ówczesny minister komunikacji Michał Butrewicz. Zawody ponownie wygrał Kazimierz Chorzewski startując z nawigatorem Władysławem Mayem.
Przed II wojną światową zawody odbyły się jeszcze w roku 1934 (zwycięzcy – Lech Karczewski i Eugeniusz Przysiecki z Warszawy), w 1938 (Wiktor Pełka i Wilhelm Weber ze Śląska) oraz w 1939 (Józef Rojek i Juliusz Klein z Krakowa).
Imprezę reaktywowano dopiero w 1963 roku za sprawą działaczy Aeroklubu Robotniczego w Świdniku, a w tych pierwszych powojennych zawodach zwyciężyła załoga Jerzy Paszke i Zbigniew Rogowski z Aeroklubu Podkarpackiego z Krosna. Po wznowieniu tylko raz zdarzyła się dłuższa przerwa trwająca od 1989 do 1995 roku.
Wśród triumfatorów kolejnych zawodów byli m.in. Witold Świadek, Janusz Darocha oraz Wacław Nycz, który zwyciężał siedmiokrotnie z różnymi partnerami w roli nawigatora. Po cztery zwycięstwa mają na koncie świdnicka załoga Ryszard Kasperek -Eugeniusz Mielcarz oraz pilot Ryszard Michalski z Łodzi.
W gronie polskich mistrzów świata i Europy dominujących od lat w lataniu precyzyjnym i rajdowym nie ma takiego, który nie zaliczyłby zimowego treningu na podlubelskich lotniskach w Rudawcu bądź Świdniku.
W tegorocznych zawodach swój udział zaawizowało 17 załóg w tym Marek Kalinowski (pilot) i Hubert Adamczyk (nawigator) z Aeroklubu Lubelskiego, którzy zwyciężyli przed rokiem.
W programie imprezy zaplanowano trzy konkurencje – precyzyjną, typowo rajdową oraz łączącą elementy rajdowe z wykonywaniem zadań wymaganych w lotach precyzyjnych.
Zakończenie zawodów przewidziano w sobotę, 19 lutego.
Źródło: PAP